لطفا چند لحظه صبر نمائید

تفاوت سوئیچ و روتر

سوئیچ شبکه

سوییچ برای اتصال Node ها در شبکه به هم، از دستگاه‌هایی چون هاب و سوئیچ و روتر و … استفاده می‌شود. این اتصال در واقع امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه‌ها را در شبکه فراهم می‌کند.
 

انواع سوئیچ های شبکه


سوئیچ  های غیرمدیریتی: این نوع از سوئیچ های پایه شبکه نیازی به اعمال تنظیمات خاصی غیر از وصل کردن کابلها و برق ندارند. براساس تنظیمات کارخانه کار می کنندو کار کردن با آنها بسیار آسان است. نمونه هایی از آن شامل Netgear GS316، D-Link DGS-108 و TP-Link TL-SF1005D می باشد
 

  • سوئیچ های مدیریتی: این سوئیچ ها در شبکه های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیتهایی را برای کنترل عملکرد سوئیچ ها و شبکه در اختیار مدیران حرفه ای تر شبکه ها قرار می دهند. همچنین ویژگی‌هایی مانند سطح بالای امنیت، کنترل دقیق و مدیریت کامل شبکه را دارند. این‌سوئیچ ها در سازمان‌هایی که دارای شبکه بزرگی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند برای افزایش کارایی یک شبکه خاص، سفارشی شوند که این‌ گزینه پرهزینه است اما مقیاس پذیری آن‌ها، گزینه ایده‌آلی برای شبکه‌ی در حال رشد است و با ایجاد یک پروتکل مدیریت شبکه ساده  (SNMP) به دست می‌آیند. بطور مثال سوئیچ های  Cisco SG 300-20، NETGEAR ProSAFE GS108E    SG105E از دسته سوئیچ های مدیریتی می باشند.
  • Smart Switches: این نوع از سوئیچ ها یکی از انواع سوئیچ های مدیریتی هستند که ویژگی های محدود مدیریتی را دارا هستند. از جمله قابلیت های آن ها میتوان به تنظیمات اولیه شبکه های محلی مجازی (VLAN) و پهنای باند پورت اشاره کرد.
  • Enterprise switches  : از دیگر سوئیچ های مدیریتی هستند که دارای قابلیتهای مدیریتی بسیار و امکان کپی ، تبدیل و نمایش پیکربندی‌های شبکه در مقایسه با سوئیچ های هوشمند هستند. این سوئیچ ها در سازمانهایی که تعداد زیادی پورت ، سوئیچ و نود دارند، استفاده می شوند.
  • سوئیچ های POE (Power Over Ethernet)   :در این نوع از سوئیچ‌ها تکنولوژی POE  بکار می‌روند که برای قدرت بالای اترنت استفاده می‌شود و یک تکنولوژی است که باعث می شود کابل شبکه مانند کابل برق عمل کند و علاوه بر انتقال داده ، برق مورد نیاز سوئیچ را تامین کند که باعث کاهش هزینه های راه اندازی می شود زیرا نیاز به کابل برق جداگانه را از بین می رود.

تفاوت سوئیچ و روتر

سوئیچ ها می‌توانند شبکه ایجاد کنند اما برای اتصال و برقراری ارتباط بین شبکه‌ها با هم باید از روتر یا مسیریاب استفاده شود. پس سوئیچ، نقطه مشترک تمام دستگاه‌ها و تجهیزات یک شبکه است و روتر محل اتصال شبکه‌ها به هم. بیایید مثالی بزنیم. شما برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر و پرینتر به یک شبکه خانگی نیاز به هاب یا سوئیچ دارید اما برای اتصال همین شبکه به اینترنت باید از روتر استفاده کنید.

مقایسه 0 انصراف